sábado, 27 de febrero de 2010

WEBQUEST

Una WebQuest és una estratègia docent que permet aprofitar el potencial didàctic d’internet a l’aula. Són una manera de planificar el treball a l’aula que ens obliga a pensar molt les coses, a treballar les competències del curriculum, a seleccionar bé els recursos i eines que farem servir, a plantejar-nos com avaluarem el producte i el procés dut a terme pels estudiants i a difondre la nostra activitat per tal que altres mestres la puguin aprofitar.

La Comunitat Catalana de WebQuest defineix una WebQuest com una proposta didàctica de recerca guiada, que utilitza principalment recursos d’internet. Té en compte el desenvolupament de les competències bàsiques, comprèn el treball cooperatiu i la responsabilitat individual, prioritza la construcció del coneixement mitjançant la transformació de la informació en la creació d’un producte i conté l’avaluació directa del procés i dels resultats.

Una WebQuest és un tipus d’activitat didàctica basada en pressupostos constructivistes de l’aprenentatge i l’ensenyament, que utilitza tècniques d’investigació i treball en grup per projectes com a activitats centrals d’ensenyament-aprenentatge. La seva dinàmica és relativament simple i ens remet a pràctiques ben conegudes i consolidades de treball a l’aula.
En una WebQuest es divideix l’alumnat en grups, a cadascú s’assigna un rol diferent i se’ls proposa fer conjuntament una tasca que ha de culminar en un producte amb característiques ben definides. Per això han de seguir un procés a través de diverses fases, planificades previament pel professorat, durant el qual els alumnes han de dur a terme una àmplia gamma d’activitats, com ara llegir, comprendre i sintetitzar informació seleccionada d’internet o d’altres fonts, organitzar la informació recopilada, etc.
Al llarg de tot el procés de desenvolupament de la WebQuest, el professorat ha de proposar a l’alumnat l’ús de diversos recursos i, quan sigui necessari, una sèrie d’ajudes o “bastides” de recepció, transformació i producció d’informació que els han d’ajudar a assimilar i acomodar la nova informació, i a elaborar el producte final. Els alumnes han de conèixer per endavant les pautes mitjançant les quals s’avaluarà el seu treball, tant el producte final com el procés d’elaboració.

El creador de les WebQuest, Bernie Dodge les defineix com “una activitat d’investigació en la qual la informació amb què interactuen els alumnes prové totalment o parcial de recursos d’internet”.

Una WebQuest es concreta sempre en un document per als alumnes, normalment accessible a través de la Web, dividit en diversos apartats:
- Introducció.
- Descripció de la tasca.
- Descripció del procés per a dur-la a terme.
- Descripció de l’avaluació que se’n farà.
- Conclusió reflexiva sobre el treball fet.

Aqui us deixo uns quants enllaços directes a diferents webquest dirigides a nens d'educacio infantil: